Longfeng vs. Teanet
Po několika diskusích, jestli je lepší obchod Longfeng.cz nebo Teanet-cn.cz, jsem se rozhodl nakoupit 6 vzorků (3 páry stejných druhů čaje – vždy jeden od Teanetu a jeden od Longfengu) a udělat degustaci těchto čajů. Cena čajů se pohybuje ve stejné kategorii; uvidíme kdo v tomhle nelítostném boji plném dobrých čajů zvítězí. Doufám že se mi tato degustace podaří co nejvíce zobjektivnit.
Tie Guan Yin (Železná bohyně milosrdenství)
Příprava: Gong-fu cha, 150 ml, 8 g, 70-80 C, sekundové nálevy (ihned, ihned, ihned, 10, 15, 30...5 min)
Druh čaje: Lehce oxidovaný a pražený wu-long
Long Feng
Jméno: Tie Guan Yin Hong Xi
Rok sklizně: 2007
Cena: 245 Kč/50 g
Vůně: Lehce nakyslá – květová, medová
Chuť: O hodně vyváženější a komplexnější než ji pin, trochu kyselkavá, ovocná a hodně zelená.
Hodnocení: Lepší než ji pin, ale uvítal bych trochu více praženou i oxidovanou, v základu byly obě bohyně stejné.
Nálevů vydržely oba čaje stejně (10-11).
Teanet

Jméno: Tie Guan Yin Ji Pin
Rok sklizně: 2007
Cena: 200 Kč/50 g
Vůně: podobná, nezralé ovoce
Chuť: Hodně podobná vůni – připomínala nezralé ovoce, hlavně banán a meruňky, s nezralým ovocem se váže i mírná trpkost; v dalších nálevech postupovala sladkost.
Hodnocení: Moc mě tento čaj nezaujal, hlavně kvůli jeho řízné chuti, která mi moc nevyhovovala. Je to můj subjektivní názor, ale zdá se mi že tato bohyně byla špatně zpracovaná – po skončení obřadu jsem ochutnal lístky, a byly tvrdé a hořké, takže si myslím že chyba při výrobě byla v rolování, tudíž nemohla pořádně započíst oxidace. Na jaře byl lepší, ale o 50 Kč dražší.
Rou Gui (Skořicovník)
Příprava: Gong-fu cha, 130 ml, 5-6 g, 80-95 C, 1. a 2. nálev 0s, 3. 5 s, další nálevy 2x prodloužení louhovaní doby
Druh čaje: Středně oxidovaný a pražený wu-long
Long Feng

Jméno: Wu Yi Traditional Rou Gui
Rok sklizně: 2006
Cena: 227 Kč/50 g
Vůně: oříšková, pražená, zralé ovoce i vzácné dřeviny
Chuť: Pro mě docela nepříjemná, nebyla plná, nebyla sladká, trochu pražená, aftertaste pomerančový.
Hodnocení: Nic moc, lepší je od teanetu.
Teanet
Jméno: Rou Gui Ji Pin
Rok sklizně: 2007
Cena: 300 Kč/50 g
Vůně: mandlová, příjemnější než Traditional, usušené lesní plody
Chuť: V prvních nálevech nebyla plná, scházela kulatost, vyváženost i sladkost. V dalších nálevech se chuť zlepšovala, byla plná. Aftertaste byl moc dobrý, ovocný – sušené meruňky.
Hodnocení: dobrý čaj, komplexní chuť.
Da Hong Bao (Velké šarlatové roucho)
Příprava: Gong-fu cha, 130 ml, 5-6 g, 80-90 C, nálevy: 1.-4. 0s, 5. 5s, ostatní nálevy dvojnásobné prodloužení.
Druh čaje: Středně oxidovaný a pražený wu-long
Long Feng

Jméno: Wu Yi Da Hong Bao
Rok sklizně: 2007
Cena: 185 Kč/ 50 g
Vůně: pražené maliny a borůvky, višně
Chuť: Svěží, čerstvá chuť, bez praženosti, a nepříjemných tónů. Jdou také cítit květovo-vocné tóny.
Hodnocení: Svébytný, dost dobrý, příjemný čaj, který mě přesvědčil si ho koupit domů vě větším množství. Co víc dodat.
Teanet

Jméno: Da Hong Pao
Cena: 170 Kč/ 50 g
Vůně: spíš zelenější typ, přezrálé pražené ovoce. Napařený list voní sladce - po medu.
Chuť: Chuť byla většinou plná, medová, hebká až smetanová. Nepostřehl jsem moc rušivých tónů, možná až na mírnou praženost.
Hodnocení:Zajímavý čaj, nálevů vydržel 11, ovšem nijak moc nezaujal – dobrý čaj pro dobré chvíle.
Celkové hodnocení
Samozřejmě, jsou to jen 3 druhy čaje, možná jsou to výjimky, ale musím rozhodnout co mě nejvíc zaujalo:
Moc mi nesedly rou gui (prostě mi nechutnají), železná bohyně i da hong bao od Long Feng byli super, a da hong bao od teanetu hodnotím taky velice kladně.
Tento testík (který má minimální váhu) vyhrál Longfeng.cz v poměru 2:1



haluz
haluz
Nalomená :D
Nalomená :D
Dobrý večer či den
Dobrý večer či den všem,
osobně bych se přimlouval podobné testy nedělat, resp. dělat trochu jinak. Buď udělejme slepý test se standardizovanou přípravou a dle standardizovaných kriterií, klidně skupinový, nebo si každý udělejme srovnání pro sebe...
Osobně mám maličko špatný pocit z popisu čajů, zeména Rou Gui. Popis ani jednoho ze vzorků naprosto nekoresponduje s mou vlastní zkušeností...
Jsem ochoten nějaký tasterský pool zorganizovat, klidně i zorganizovat řízený slepý test s přednáškou o degustaci čajů a charakterech a tradičních standardech hodnocených čajů. Pokud by měl kdokoli nějaký nápad, budu rád, když mne kontaktujete na mém mailu (zdenek.prachar@longfeng.cz).
Zdeněk Prachař
To není vůbec špatný
To není vůbec špatný nápad! Pokud by se něco takového dělo, velmi rád se zúčastním.
Hmmm...Přeci jen u čtyř
Hmmm...Přeci jen u čtyř čajů jsem měl vzorek 10 g, takže na jedno gong-fu cha a na malou přípravu v gaiwanu, tak jsem ještě nemohl najít správný způsob přípravy...Každý si z tohohle článku může udělat závěr sám, u Rou Gui, přiznávám se, není to moc objektivní protože mi tento čaj vůbec nesedl
Za řízenou degustaci budu rád
Já myslím, že degustace
Já myslím, že degustace a obzvláště degustace srovnávací, která je pochopitelně dost citlivá, by se měla řídit několika základními standardy. Snad nebudu nudit, když zmíním ty (ze svého pohledu nejpodstatnější:
1. ochutnávka by měla být vždy slepá, nikdo by neměl vědět, jaký konkrétní vzorek ochutnává, závěry by se měly zveřejnit pod čísly vzorků a teprv následně by mělo být zveřejněno, které číslo odpovídá kterému vzorku.
2. unifikovaná příprava. Osobně doporučuji kombinaci klasické tasterské (či soutěžní) metody a přípravy gong fu, kdy by měl být předem domluven postup a u každého hodnocení pak uvedeny konkrétní detaily.
3. unifikovaný systém hodnocení. Hodnotitel by měl uvést zejména:
- zda je čaj skutečně produkován z příslušného kultivaru
- zda je skutečně zpracován bezchybně ve všech fázích procesu zpracování a zda je zpracován tak, jak být zpracován má
- jaká je kvalitativní třída čaje
- zda čaj odpovídá deklaraci a zda případné odlišnosti od klasického zpracování jsou v deklaraci uvedeny (to vyplyne samozřejmě až při zveřenění, co je který vzorek vlastně zač :-)
- hodnocení suchého listu (dle daných kriterií, zejména koresponduje-li s etalonem daného čaje)
- hodnocení nálevu (dle daných kriterií, zejména koresponduje-li s etalonem daného čaje)
- hodnocení spařeného listu (dle daných kriterií, zejména koresponduje-li s etalonem daného čaje)
4. shrnutí:
- má čaj něco navíc? je něčím obzvláště zajímavý? co mu proti etalonu chybí? je nějak náchylný na přípravu? prostě shrnutí výjimečností, nedostatků a celkové zhodnocení...
První tři hodnocení musí být provedeny pro obě přípravy zvláště, u gong fu pak je ještě navíc třeba akcentovat vývoj v jednotlivých nálevech.
Samozřejmě tohle není jediný možný způsob, ale u srovnávacích ochutnávek bych jej považoval za minimum pro zachování jakés takés objektivity s tím, že je lepší, probíhá-li ve skupině.
Jak jsem řekl, jsem připraven se podílet na organizaci podobné ochutnávky, pokud by se toho chtěl někdo ujmout, dejte prosím vědět :-).
Zdeněk Prachař
Rád se zúčastním a
Rád se zúčastním a pokud by byl problém s prostory, tak bych se pokusil najít nějaký volný termín v prostorách Česko-japonské společnosti v centru Prahy. Když tak dejte vědět s čím by bylo potřeba pomoci a co je třeba pro hladký průběh ;-)
Zní to dobře...klidně
Zní to dobře...klidně bych nějak pomohl, ale nevím jak :-)
Možná bych mohl dodat nějaké vzorky oolongů z Modrého slona, myslím, že by byla škoda omezit se jen na teanet a longfeng (taky by se tam dal propašovat vzorek s Oxalidu, ať máme podle čeho posoudit kvalitu :-D).
Taky můžu dodat nějaké yixingové konvičky a šálky.
Také ráda přiložím
Také ráda přiložím ruku k dílu, jako degustátor i při přípravě degustace.
Asi 2 roky zpátky jsem vedla deustace ve Staropramenu, takze bych nabídla zkušenost s vyhodnocovaním. Doporučovala bych zařadit trojúhelníkový test (ze 3 vzorků jsou 2 schodné), ať víme i úroveň degustátorů.
No podle ohlasů bych se
No podle ohlasů bych se rád zúčastnil minimálně jako divák. Proto navrhuji jako nejlepší místo pro konání Brno :)) Ne, dobrá i do Prahy bych asi přijel, ale na veletrhu tady máme ... Kongresová hala tomu říkají? Nebo tak nějak a bývají tam různé výstavy kaktusů apod. proto myslím, že to nebude nějak extrémně drahé na pronajmutí. Mohla by to být zajímavá reklama nejen pro teanet a longfeng.
No, ono by se i u nás
No, ono by se i u nás určitě našly větší prostory k pronajmutí. Spíš je otázka, zda by to bylo setkání pro "interní" porovnání, nebo akce i pro veřejnost (což mne nenapadlo, a doclea hodně se mi ta idea líbí :-)). Kdyby to bylo pro veřejnost, mnoho "čajařů" by poznalo, jak chutnají opravdu dobré čaje, a mám dojem, že Longfengu by se reklama docela hodila.
Samozřejmě by bylo třeba odlišit část degustátorů, a část veřejnosti.
Nicméně, zcela racionálně, bych byl v tom případě pro Prahu - je tu prostě mnohem víc lidí (a tipuji, že i čajařů).
Já bych to nepřeháněl
Já bych to nepřeháněl :-)))). Začíná se z toho klubat megalomanská akce :-). V Praze určitě bude akce ohledně tchajwanských oolongů, srovnávací testy dělají hodně v Čajovně u Sýkorova mostu. Osobně bych zpočátku volil korespondenční variantu. Řekněme čtvrtletně - píchnul bych na web veškeré informace k tematicky zvolené skupině čajů, která bude předmětem ochutnávky (např. velký článek o wuyi oolonzích), poskládali bychom skupinu vzorků (tak do deseti na jednu akci) a za nějakou režijní (náklady na poštovné, sáčky a nákup čajů mimo mou nabídku) cenu bych je zabalil a rozeslal.
Úplně slepý test myslím každému z nás ukáže, zač je toho tasterský loket :-D.
Všichni účastníci by pak své degustace zaslali mailem a tyto bychom zveřejnili zde, u mne na webu či kdekoli bude libo.
A až si to celé trochu sedne, můžeme domluvit nějaký čajový seminář s degustacemi atp., myslím že pro některé čajovníky by mohlo být atraktivní to v čajovně uspořádat, uvidíme :-).
Zdeněk Prachař
No, tady by asi byl jediný
No, tady by asi byl jediný problém, a to, že každý dělá čaj "po svém" - taky různě umí různé čaje (třeba teď se morduju s wu-longem, co by měl bejt dobrej, ale nedaří se mi to z něj dostat - když ho dělám v sítku, je docela dobrej, a když v konvičce volně, nevyhovuje mi :-)).
Výhoda jedné akce by byla, že by čaje asi připravoval jeden člověk, a tedy by všichni pili stejný čaj.
Ač amatér, myslím si že
Ač amatér, myslím si že to tu směřuje ke směšování odborného tastingování čaje a subjektivní recenze. Tasting je založen právě na tom, že jak průběh hodnocení čaje, tak výsledky jsou srovnatelné. Pro srovnatelnost je právě třeba zachovat ve všech případech stejné podmínky. Čas louhování, teplotu, pokud možno typ vody, světlo, náčiní, .....
Je v tom mnohem méně romantiky (i když si myslím, že jen na první pohled) a není cílem udělat "dobrý" čaj. Cílem mimo jiné je spíše dokázat vytáhnout z čaje vše co se dá a udělat následně analytický závěr, který se opět opírá o řadu standardů.
Právě si myslím že je
Právě si myslím že je cílem udělat dobrý čaj. V přípravě v testeru samozřejmě ne, ale gong-fu cha ano :-)...
Pokud chceš udělat
Pokud chceš udělat subjektivní recenzi nebo si pochutnat na čaji, pak s tebou zcela souhlasím. Měl jsem na mysli situaci, kdy chceš udělat objektivní srovnávací hodnocení.
To zní velmi dobře ;o)
To zní velmi dobře ;o) Ale souhlasím s výtkami Pyroha, co např. problém s tím, že každý čaj bude dělat jinak?
A ne každý má tester
A ne každý má tester nebo gong-fu sadu...
já myslím že dobre je sa
já myslím že dobre je sa stretnut pripraviť vychutnať si
chaj ked niektori už s ním možno aj súložia(tuocha) a de-
gustácie prenechať obchodníkom: D .
-II- :) Jojo, taky mi
-II- :)
Jojo, taky mi stačí, když vím, že mi čaj chutná / nechutná .. :)
Myslím, že většině z
Myslím, že většině z nás. Objektivní hodnocení je spíše pro profíky.
Ale každý bude čaj
Ale každý bude čaj robiť inak rovnakým spôsobom, t.j. tých 10 vzoriek (ja osobne by som začínal s menším počtom, napr. 5) pripravý svojím spôsobom rovnako.
Ano, připraví je všechny
Ano, připraví je všechny stejně, ale tato příprava třeba dost ovlivní výsledek ;) myslím, že by spíše bylo opravdu zajímavé to, co píše pan Prachař.
ja mexické vlny
ja mexické vlny
Myslím, že na
Myslím, že na srovnávání čajů tím způsobem, že je člověk připraví tak jak mu nejvíc chutnají není nic špatného. Jen bych porovnával čaj, který pravidelně piju a dobře znám a nenazval bych to Longfeng vs. Teanet, ale např. srovnání dvou Da Hong Bao...
Určitě máš kus pravdy.
Určitě máš kus pravdy. Většina z nás, tak koneckonců běžně postupuje. Ať už vědomě nebo nevědomě. Pokud však chceme objektivní srovnání čajů, které má vypovídající hodnotu nejen pro nás, kdož danný čaj testuje, ale pro všechny, pak je třeba dodržovat určité standardy. Takže souhlasím a dodávám, že dle mne záleží na tom, co přesně je cílem srovnávání.
S tím nelze jinak než
S tím nelze jinak než souhlasit ;o)
Nevím kam jinam s tímhle
Nevím kam jinam s tímhle dotazem,tak teda tady..:)V obchodě Longfeng je možno si zakoupit vzorky.Nabízejí řadu vzorků oolongů.Rád bych si nějaký koupil.Jaký vzorek má pro mne smysl,když jsem relativě ještě začátečník?
Dobrý den, napište mi na
Dobrý den,
napište mi na mail zdenek.prachar@longfeng.cz a určitě vybereme tak, aby to pro Vás bylo co nejpřínosnější a nejlepší. Napište mi prosím, jaké čaje máte rád a já udělám nějaký návrh, co bych Vám podle toho doporučil :-).
Zdeněk Prachař (LongFeng.cz)
a jak je to s poštovným
a jak je to s poštovným na SR (Slovenská Republika)- zeme to zaslíbená s ľudmi s nohami až po zem . a hlavne platbou za chaje, ?
p.s - kedy plánujete dovoz čerstvej úrody(sklizne) zelených
čajov zo zeme stredu?lebo si už obhrízam prsty u noh.
Dobrý den, poštovné
Dobrý den,
poštovné účtuji v jeho reálné výši, obvykle se pohybuje na Slovensko mezi 200,- a 250,- Kč.
Vzhledem k nepřiměřeným poplatkům, které vybírá slovenská pošta od adresáta zásilky za převod peněz do zahraničí při zaslání zboží na dobírku do SR je nejlepší vložit peníze v hotovosti na můj účet v ČSOB, popřípadě e v rámci ČSOB převést...
Objednávky do ciziny řeším individuálně a detaily tedy vyplynou dle konkrétní objednávky a budou řešeny mailem.
Zdeněk Prachař (LongFeng.cz)
ano Ďakujem veľmi pekňe
ano Ďakujem veľmi pekňe a tie čaje kedi pláňujeťe . ?
Dobrý večer, to je hodně
Dobrý večer,
to je hodně těžké říci. Rozhodně se nebudu pouštět do závodů, kdo první přiveze cosi s nápisem 2008... U tradičních zelených čajů bych viděl reálný termín na konci dubna, oolongy samozřejmě o měsíc později, červené čaje jsou většinou na přelomu května a června či v červnu.
Je možné, že nějaký zelený čaj z Guang Xi, Yunnanu atp. se obeví dříve.
V tuto chvíli nabízím čerstvé oolongy ze zimních sklizní (některé listopad 2007).
Zdeněk Prachař
Ešte by som dodal, možno
Ešte by som dodal, možno ma pán Prachař doplní, že jeho čaje na slovensku predáva p. Maco z Tealandu (ex-Čajový dom)
vyzerá to tak ,. diki za
vyzerá to tak ,. diki za info ., ale toho pueru tam ma menej ako zdeno .
Dobrý večer, je to tak,
Dobrý večer,
je to tak, zmíněný obchod část mé nabídky prodává. Stejně tak např. Čajovna v podzemí v Bratislavě a Čajovna v Popradu...
Zdeněk Prachař
Poslat nový komentář